PROFESNÍ PODPORA PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity

fórum

 

KA2.3 Práce s přírodním materiálem v MŠ

(nadřazené fórum: KA2 - Polytechnické vzdělávání)

Do tohoto fóra lze přispívat jen po přihlášení.

 

Bohuslava Kimrová   (16. 06. 2015 - 09:07:59)
Ukázka ze závěrečné práce: Eva Šibřinová, MŠ Lišov
Praktické příklady inspirované školením „Práce s přírodním materiálem“
Práce s přírodninami je mi velmi blízká a milá. Už jako dítě jsem se chovala jako "sběrač", kapsy věčně naplněné kamínky, peckami, kaštany, ořechy atd. Vždycky se našla možnost, jak jich využít: sestavit z nich obrázek, nalepovat je, pomalovat, otiskovat ... Stejně jako já se chovaly i moje vlastní děti, nyní už dospělé. A dnes a denně jsem svědkem sběračské mánie dalších generací dětí jako pedagog v předškolním zařízení.
V tomto školním roce jsem pracovala ve třídě nejmladších tříletých dětí (z šestadvaceti dětí bylo šest dětí dvouletých a tři roky jim byly v lednu, únoru a dubnu). Tak jaképak vyrábění a konstruování, můžete namítnout, co takové dítě dokáže? Omyl, vážení. Všechno začíná právě snahou "sbírat", právě tato činnost odstartuje náhodnou manipulaci s nejrůznějšími předměty a materiály. Je nutné pouze dopomoci náhodě - dovést děti na příhodné místo, kde se dá dobře sbírat. Na zahradě naší školy děti nacházely kamínky, jeřabiny černé i červené, šišky, jehličí, klacíky, vrbové proutky, štětičky odkvetlých rododendronů, ořechy a jedlé kaštany, ale i maliny, ostružiny, švestky a moruše, v září dokonce ryzce a máselníky. V aleji za školou sbíráme šípek, kaštany, bezinky, trnky, žaludy a bukvice.
K těmto pokladům je vhodné podstrčit dětem ještě „kouzelnou“ krabici s lýkem, klubky vlny, odstřižky látek, knoflíky…
Manipulace a hra začíná, děti zjišťují, co je měkké, hladké, co je malé, dlouhé,co píchá, co voní, co se může ohnout, co lze stříhat, trhat, mačkat… Není to banální,jak se na první pohled zdá, dítě samo při experimentování s těmito předměty načerpává mnoho poznatků, dovedností a zkušeností, kterých bude moci v budoucnu využívat při složitějších pracovních i výtvarných činnostech. Přirozeně se rozvíjí jemná motorika,koordinace ruky a oka, prostorová představivost, odhad, ale také poznání, před matematické představy,řeč a samozřejmě vztah k přírodě.
Když se děti nabaží přebírání přírodnin, přidejte se k nim a ukazujte, co všechno se dá s těmito předměty dělat. Děti vás začnou okamžitě napodobovat a když jim poskytnete provázky, drátky, lepidla a vaši pomocnou ruku s tavicí pistolí, nestačíte se divit, co vymyslí a vytvoří.

Bohuslava Kimrová   (16. 06. 2015 - 08:58:31)
Hodnocení kurzu
Mnohokrát děkuji za čas plný nápadů a příjemné atmosféry, takhle má vypadat školení pro učitelky mateřských škol. Přeji všem mnoho prosluněných dnů. (Renata Kozáková)

Eva Roučová   (02. 06. 2015 - 09:09:29)
Reflexe kurzů účastnicemi
Vybraly jsme z dotazníků, které jste anonymně vyplňovaly na konci kurzů, několik reakcí. Velmi nás potěšily a vážíme si rovněž moc toho, že Vám stálo za to se vyjádřit. Konkrétní autory uvést nelze, ale dotazníky archivované jsou.
"Děkuji všem za zorganizování a průběh semináře. Moc ráda bych pokračování!"
"Velice děkuji za milý přístup všech lektorů a krásné nové nápady."

 

kalendář

< září 2017 >
po út st čt so ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

25. 9. 2017 (dnes)